Skal du afsted på en længere gåtur? Husk en sund snack - Gorenje

Skal du afsted på en længere gåtur? Husk en sund snack

HOME SIMPLIFIED
21.5.2021
At få noget frisk luft på en lang tur er altid en god idé. Bare lad være med at gøre det på tom mave, og lad være med at ødelægge din gode indsats med usund mad og/eller drikkevarer.
Når man skal ud og vandre, planlægger de fleste mennesker nok ikke at tilberede et sundt måltid, men holder sig til sandwich og købte snacks. En sandwich kan helt sikkert også være et balanceret måltid på farten – hvis bare du tilbereder den ordentligt. 

Man bør ikke overdrive antallet af sandwich på turen, og nogle ting bør overvejes på forhånd, særligt når man har børn med på vandreturen. Voksne glemmer ofte, at børns maver er små, og derfor er det en god idé at forberede mange mindre, men næringsrige måltider. 

Pak mange små sandwich ind i køkkenrulle (i stedet for sølvpapir!), og læg dem om muligt i en køletaske eller i en rygsæk. På længere vandreture og udflugter er det en god idé at fryse vandflaskerne dagen før turen. På denne måde holder de rygsækkens indhold koldt hele dagen. Sandwich og kolde snacks er bedst at spise i første halvdel af dagen. Andre snacks, såsom frugt, grøntsager, nødder, kiks osv. er mere passende at indtage i anden halvdel af dagen.

Hvordan tilberedes en sund snack eller sandwich til en vandretur?

Det starter alt sammen fra bunden. Rugbrød er altid et godt valg, men fuldkornsbrød er også et godt alternativ til hvidt brød – hvis du skal lave en sund sandwich for første gang.

Der er virkelig mange gode muligheder for sundt fyldt. I stedet for de åbenlyse valg som spegepølse og leverpostej, som er ikke kan holde sig frisk så længe og ikke har så høj en næringsværdi, kan du prøve disse:

  • Smørepålæg af kikærter eller hytteost med salat eller rucola.
  • Smørepålæg af avocado med hvidløgspulver og friske tomater.
  • Peanutbutter og peberfrugt eller revet gulerød.
  • En skive ost eller et kogt æg/en omelet og tomater.
  • Hjemmelavet fiskesmørepålæg (most, bagt fisk eller dåsefisk, hytteost og krydderier blandes til et jævnt smørepålæg) med agurkeskiver.
  • Parmaskinke er velegnet som kødfyld (vælg en uden tilsætningsstoffer – ingredienserne bør kun være skinke og salt)
  • Eller stegt kød i kombination med grøntsager.

Idéen er at bruge så mange grøntsager som muligt i sandwichen. Du kan altid have ekstra grøntsager med i en bøtte ved siden af, bare for en sikkerheds skyld. Grøntsager vil også forhindre, at børn bliver for tørstige efter at have spist sandwichen. Hvis dette er din første sunde vandreturs-snack, kan du prøve med små mængder fyld først.

Det er også vigtigt, at du viser et godt eksempel for børnene – nyd derfor også grøntsagerne selv.

Sunde ingredienser udgør sunde måltider

Stort set al mad eller måltider kan tilberedes på en sund måde. Det er ikke raketvidenskab. Prøv bare at udskifte mindre sunde ingredienser med sunde. For eksempel kan du lave muffins eller boller ved at erstatte det sædvanlige mel, sukker og olie i dine afprøvede opskrifter med fuldkornsmel eller havregryn, søde dem med frugt eller honning, reducere mængden af fedt til det halve og bruge smør. Ved hjælp af grøntsager og lidt ost kan du også lave salte muffins. Som du måske finder ud af efter et par vandreture eller udflugter, er en muffin og et stykke frugt en god og praktisk snack.

Husk at drikke!

Det er meget vigtigt at få væske nok på vandreture. Eksperter foreslår, at man jævnligt får noget at drikke – når du er (virkelig) tørstig er det allerede for sent, og din krop er i chok. At tage små tåre vand hver 15. minut eller halve time vil gavne dig rigtig meget.

Er du ikke fan af vand? Prøv vand med citronsaft og lidt honning eller afkølet hjemmelavet iste, som er sødet med honning. Hvis dit barn let får kvalme, kan du tilsætte ingefær.

Hvad med juice? Det er bedst at undgå. Hvis du ikke mener, at du eller dit barn kan klare vandreturen uden, så vælg juice med 100 % frugt, og fortynd det. Helst i et forhold med 2 dele vand pr. 1 del juice.

Vi ønsker dig en god, sikker og sund vandretur

Læs også

Uforsk andre Life Simplified emner

Tilmeld dig vores nyhedsbrev