Sådan laver du den perfekte smoothie - Gorenje

Sådan laver du den perfekte smoothie

FOOD SIMPLIFIED
14.6.2019
Foråret er lige rundt om hjørnet, og det ville være synd ikke at få det bedste ud af det overflødighedshorn af friske råvarer, som det fører med sig. Der er uendelig mange måder, man kan bruge naturens gavmilde gaver på, men de er ikke allesammen lige velsmagende og sunde. Her er nogle tips, som kan hjælpe dig til at vælge de rigtige ingredienser og finde vej til den rigtige smoothie.
1. Køb friskt og lokalt. I denne tid med hurtig global transport, kan det være fristende af vælge eksotiske frugter i supermarkedet. Men det er bedre for planeten og for din sundhed (og for din pengepung) at vælge lokale råvarer. Vælg frugter og grøntsager, som er i sæson og som kommer fra gårde i nærheden, hvis muligt. Rejser over lange afstande reducerer næringsstofferne og vitaminerne i madvarerne. Så er det bedre at købe frosne frugter og grøntsager i stedet for friske, som har rejst langt, for de er blevet frosset ned meget hurtigt efter at de er blevet høstet, og bevarer derfor de fleste af deres næringsstoffer.

2. Vælg de rigtige basisingredienser. Når man laver en smoothie, kan man nemt komme til at komme for meget sukkerholdigt frugt i, som øger vores insulin-niveau. Brug en halv frossen banan og en håndfuld bær for at få et antioxidant-boost. Med den rigtige blender vil dette give en dejlig cremet konsistens. Hvis du gerne vil reducere sukkerindholdet, kan du bytte bananen ud med et par blomkålsbuketter. Og bare rolig; når du har bær i, vil du ikke smage den overhovedet!

3. Smid lidt bladgrønt i. En anden måde at øge dit indtag af antioxidanter er at tilsætte mørkt bladgrønt til din smoothie. De vil kompensere for sukkeret fra frugten og få dig halvvejs til dit anbefalede daglige indtag af grøntsager. Brug en håndfuld eller to spinat eller grønkål og kom lidt agurk i for at få din smoothie til at fylde mere.

4. Vælg et sundt fedtstof. Fedt hjælper din krop med at absorbere vitaminerne fra frugterne og grøntsagerne og holder dig mæt i længere tid. Tilsæt to spiseskefulde nødder (valnødder, mandler, nøddesmør) og frø (chia, hør, hamp) eller brug et par skiver moden avocado, hvis du vil have den ekstra cremet. Kokosmælk og kokosvand er en lækker måde at få den rigtige konsistens på. Tilsæt væsken lidt efter lidt ind i mellem blendningen.

5. Tilsæt protein. Et andet vigtigt næringsstof, som holder dig mæt, og som kan forhindre, at du snacker for meget senere på dagen, er protein. Protein holder dit blodsukker lavt og stabiliserer dit energiniveau gennem hele dagen. Fuldfed græsk yoghurt naturel er et godt valg, ligesom hytteost og tofu som det veganske valg. Hvis du skal have din smoothie efter træning, kan du tilsætte lidt proteinpulver for at få et ekstra skud protein.

6. Slut af med topping og nyd. Drys lidt kanel eller vaniljepulver på din smoothie; det vil fremhæve den naturlige sødme uden tilsat sukker. For ekstra sprødhed kan du toppe med kokosflager eller hjemmelavet granola, og hvis du vil have den ekstra cremet kan du tilsætte en halv spiseskefuld mandelsmør. Afhængigt af konsistensen af din smoothie kan du servere den i et glas eller en skål.

Fin kilde til sundhed og smag: indbyggede dampovne

Tilberedning med damp er en af de sundeste madlavningsmetoder. Varme overføres til maden meget hurtigere, så i stedet for at tørre retten ud holder dampen den saftig, lækrere og sundere. Dampning bevarer vigtige mineraler og vitaminer og sikrer samtidig, at maden bevarer sin fulde og intensive smag, tekstur og farve. Endvidere holder maden sig ekstremt saftig og mør.

Indbygningsovne med dampfunktion

Læs også

Uforsk andre Life Simplified emner

Tilmeld dig vores nyhedsbrev